Tips Lolos Psikotes Penglaman Pribadi 10 Tahun

Ujian psikologi selalunya diakui punya faktor “Ketidakpastian” dan memperlihatkan potensi logik seseorang. Keupayaan akademik bukan bisa menjamin seseorang tersebut bisa lulus ujian psikologi. Kerana secara umumnya ujian psikologi ini bertujuan untuk mengukur aspek psikologi seseorang, bukannya kemampuan akademiknya.

 

sumber :

https://pujihartonoid.page.link/pujihartono-id

https://bit.ly/3IK0rYZ

 

Malah, graduan baru berasal dari universiti terkenal boleh gagal didalam ujian psikologi ini. Menjadi, pastikan kamu studi dan mengetahui ujian psikologi bersama dengan baik, sebelum pada akhirnya menyebabkan ketetapan untuk memohon pekerjaan. Ini jadi terlampau berarti kerana ia boleh memberi kamu peluang yang lebih besar untuk diterima didalam syarikat. Menginginkan lulus ujian psikologi? Apa menanti ulang, baca ulasan sampai habis!

 

 

Apakah Psikotest?

Ujian psikologi (Psikotes) adalah ujian yang kerap digunakan untuk mengambil pekerja di berlimpah syarikat. Psikotes bermaksud satu siri soalan atau ujian bertulis, visual atau lisan yang dikerjakan oleh profesional (Pakar psikologi) kerana kebutuhan klien (Individu atau organisasi), untuk menilai manfaat kognitif dan emosi seseorang atau mengimbuhkan citra personaliti yang seluruhnya.

 

 

Style Ujian Psikologi

Terdapat sebagian tipe ujian psikologi yang biasa digunakan oleh syarikat untuk menguji bakal pekerja, terhitung:

 

 

* Ujian Psikologi Keupayaan Lisan

* Ujian Wartegg

* Psikotes Logik Aritmetik

* Ujian Logik Siri Imej (Penaakulan)

* Ujian Akhbar (Kraepelin/Pauli)

* Psikotest Melukis Orang atau Melukis Pokok

* Ujian Jadual Keutamaan Peribadi Edwards (Epps).

 

 

Petua Menjawab Soalan Ujian Psikologi

Tiada apa yang boleh menggantikan kemahiran studi yang hebat kerana ia akan mendukung kamu di dalam tingkatkan prestasi kamu di dalam ujian psikologi. Kamu boleh melacak soalan ujian psikologi berasal dari laman web site di internet dan mengkajinya sebelum menjalankan ujian psikologi. Berikut adalah sebagian petua yang harus dipertimbangkan di dalam menjawab ujian psikologi:

 

 

1. Mulakan bersama saksikan Soalan Ujian Psikologi

Sebaik sahaja kamu terima soalan, luangkan era sekurang-kurangnya sebagian minit untuk menyemaknya. Berapa segudang soalan yang tersedia? Dan, apakah style soalan yang tersedia?

 

 

Di dalam berlimpah kes, soalan ujian psikologi adalah campuran pelbagai model soalan. Sebagai contoh, ujian kemungkinan terhitung sebagian soalan aneka pilihan, bahagian sahih-keliru dan lebih dari satu soalan esei. Mengerti format soalan akan memberi kamu idea yang lebih baik perihal cara menguruskan era kamu.

 

 

2. Pace Yourself

Kebanyakan ujian psikologi memiliki lebih dari satu kebutuhan era, menjadi signifikan untuk menjawab soalan secepat bisa saja untuk merampungkan peperiksaan sepenuhnya.

 

 

Mulakan bersama dengan menentukan berapa segudang era yang kamu tersedia untuk tiap tiap soalan. Secara amnya, kamu perlu membenarkan kira-kira 30 sampai 60 waktu untuk satu soalan aneka pilihan, bergantung terhadap jumlah era yang kamu tersedia untuk peperiksaan.

 

 

Baca juga: ini adalah contoh surat motivasi dan contoh

 

 

3. Jangan Ponteng

Cuba ambil peperiksaan mengikut susunan soalan yang dikemukakan. Kalau kamu menghadapi kasus menjawab soalan eksklusif, letakkan tanda yang tahu di sebelahnya, lantas teruskan ke soalan seterusnya. Selepas kamu selesai bersama dengan tiap-tiap bahagian ujian, kamu boleh lagi bersama cepat ke soalan yang ditanda dan cuba memberi tambahan jawapan kamu.

 

 

4. Gunakan Penghapusan Proses

Secara amnya, soalan aneka pilihan adalah yang paling gampang, namun jangan biarkan ini mengakibatkan kamu benar-benar percaya. Soalan barangkali jadi lebih sukar apabila kamu mempelajari peperiksaan bersama lebih lanjut, iaitu apabila kamu mesti mula memakai taktik yang dikenali sebagai penghapusan proses.

 

 

Apabila kamu menjumpai soalan yang kamu bukan paham jawapannya, mulakan membaca bersama dengan teliti tiap-tiap jawapan yang kemungkinan. Lantas, hapuskan pilihan yang bukan paling masuk akal. Meskipun kamu sahih-sahih salah bersama dengan soalan tersebut, gunakan akal fikiran kamu dan ilmu terdahulu berkenaan topik psikologi untuk menentukan barangkali jawapan yang betul.

 

 

Harus diingat bahawa lebih dari satu ujian aneka pilihan terhitung lebih daripada satu jawapan yang betul secara teknikal. Tugas kamu ialah memilih jawapan “Paling betul” daripada seluruh pilihan jawapan yang kemungkinan.

 

 

5. Baca Tiap-tiap Soalan Bersama Teliti

Membaca tiap tiap soalan bersama teliti adalah keliru satu taktik menjawab soalan yang paling vital yang boleh kamu gunakan terhadap sebarang ujian psikologi. Apabila kamu mula membaca soalan, kamu boleh langsung merumuskan jawapan sebelum kamu selesai membacanya.

 

 

Terkecuali kamu menulis jawapan sebelum kamu sahih-sahih membaca soalan, kamu barangkali udah terlepas maklumat signifikan atau menambahkan jawapan yang keliru.

 

 

Contoh Soalan Ujian Psikologi

Berikut adalah lebih dari satu contoh ujian psikologi untuk ujian pemilihan pekerjaan yang boleh kamu gunakan sebagai rujukan.

 

 

a. Ujian Psikologi Kebolehan Lisan

Ujian ini merangkumi antonim, sinonim, analogi dan korelasi makna, bertujuan untuk menentukan kebolehan kamu mengatasi sesuatu kondisi dan sebagai asas untuk menilai sejauh mana kamu sanggup meneka dan paham karena dan implikasi sesuatu keadaan. 

 

 

Contoh persoalan:

 

 

1. Cemas

2. Sedih

3. Bukan boleh tidur

4. Kehilangan ingatan

 

 

2. Kerdil =…

 

 

1. Bertimbun

2. Besar

3. Kesesakan lalu lintas

4. Mengecut

 

 

1. Bas – Solar = Pelari – ….

 

 

1. Makanan

2. Kasut

3. Trek

4. Sandang

 

 

b. Ujian Wartegg

Ditemui oleh Ehrig Wartegg (Pakar psikologi Jerman) bertujuan untuk menentukan tabiat seseorang, layaknya kebolehan selesaikan persoalan, kecekalan, kesanggupan, cara menyesuaikan diri, dan lain-lain.

 

 

Kamu akan diberikan kertas yang mengandungi 8 petak bersama dengan corak yang berbeza, berasal dari garis melengkung sampai ke titik. Lukiskan transedental corak di dalam persoalan mengikut imaginasi dan kreativiti kamu.

 

 

Contoh persoalan:

 

 

Contoh Soalan Ujian Wartegg c. Psikotes Logik Aritmetik

Biasanya terdapat sebagian siri nombor yang kamu harus fahami polanya, ia boleh jadi kumpulan melompat atau berurutan.kamu boleh merampungkan persoalan ini bersama dengan membahagi, mendarab, menampik, meningkatkan, nombor pecahan, atau peratusan.

 

 

Contoh kasus:

 

 

d. Ujian Logik Siri Imej (Penaakulan)

Apa yang membezakan ujian ini bersama ujian logik aritmetik ialah pemanfaatan imej media kenakan 3 atau 2 dimensi. Kunci untuk menjawab ujian ini adalah kepekatan penuh, dan mencermati coraknya. Ingat, jangan terlepas meskipun butiran yang sedikit, layaknya peletakan titik dan pusaran rona.

 

 

 

 

e. Ujian Akhbar (Kraepelin/Pauli)

Contoh Soalan Percubaan Kraepelin/Pauli Kamu cuman mesti tingkatkan satu baris nombor berasal dari 0-9 yang disusun secara menegak. Walau bagaimanapun, kamu juga wajib berhati-hati kerana nombor yang dijumlahkan ternyata agak tak terhitung layaknya helaian akhbar yang dipenuhi bersama deretan nombor.

 

 

Kuncinya ialah bekerja mengikut tempo kamu sendiri, jangan terpengaruh bersama orang lain, jangan panik, jangan terlampau cepat atau sangat perlahan, dan yang paling vital pastikan tempo kamu tetap.

 

 

f. Psikotest Melukis Orang atau Melukis Pokok

Di sini kamu akan diminta melukis pokok percuma di atas kertas bersaiz A4, kalau pokok kelapa atau tumbuhan kecil. Gambar pokok yang dimaksudkan ialah pokok yang memiliki dahan.

 

 

Bagi imej manusia pula, lukis manusia sekadar barangkali bersama anggota badan yang lengkap dan komposisi paras yang seimbang. Evaluasi ujian ini tidak berdasarkan keindahannya tapi akan menguji perwatakan dan personaliti kamu.

 

 

g. Ujian Jadual Keutamaan Peribadi Edwards (Epps).

Boleh dikatakan ujian psikologi EPPS adalah soalan yang paling ringan, tapi kamu bukan boleh menjawabnya secara sambil lewa. Cuba jawab seluruh soalan meskipun bukan disesuaikan bersama personaliti kamu.

 

 

Kerana berlimpah soalan yang diulang-lagi, menjadi ringan untuk mengesan serupa tersedia kamu jujur ​​atau bukan semasa menjawabnya. Peringkat ini bertujuan untuk menyaksikan personaliti dan kesesuaian calon bersama pekerjaan.

 

 

Kesimpulan

Sebelum memohon pekerjaan, kamu perlu jelas dahulu jobdesk pekerjaan yang kamu cari. Barulah kamu boleh studi mengenai ujian psikologi ini. Kalau kamu boleh mempelajarinya bersama dengan betul, maka kamu boleh mengisinya bersama dengan lancar. HRD juga boleh menilai bahawa personaliti kamu sepadan bersama tipe pekerjaan yang kamu cari. Semoga maklumat ini berfungsi untuk kamu!